Kolmannella linjalla kahden viikon ajan inspiraatiota ja ravintotietoisuutta

Kävelen Kalliossa tavallista reittiäni kotoa metroasemalle, kun katseeni kiinnittyy näyteikkunaan, joka näyttää erilaiselta kuin ennen. Ovi on kutsuvasti avoinna, ja siinä olevassa julisteessa lukee suurin kirjaimin POP UP. Kiinnostukseni nostaa välittömästi päätään, ja pujahdan sisälle liikkeeseen. Minut ottaa ystävällisesti hymyillen vastaan Julia Kairo ja tiedustelen häneltä, mitä kummaa täällä on tekeillä. Turkulaisen Smooth it -yrityksen pop up piste, Julia selventää ja kehottaa minua ottamaan maistiaisen. Pöydällä rivissä on 4 senttilitran suuruisia kuppeja, joissa on jotain nestemäistä ja punertavaa. Mitä siinä on?

“Tuorepuristettua omenamehua, inkivääriä, limeä, mangoa, lehtikaalia, sitruunaa ja minttua”, Julia luettelee vaivattomasti.

smooth-it-valmis

Nuoleskelen seosta ensin hiukan aristellen, mutta lopulta kulautan kunnolla ja tunnustelen hetken suuhuni huljahtanutta makujen ihmemaailmaa. Makuelämyksessä yhdistyvät inkiväärin mausteinen potku ja sopivasti makeahko hedelmäinen tuulahdus. Maku on mausteinen, runsas ja lämmin, mutta myös omalla tavallaan raikas. Olen vaikuttunut.

Katselen ympärilleni tilassa ja huomaan puisista laatikoista tehdyt pöydät sekä joka puolella esillä olevat hedelmät; ananakset, avokadot, banaanit… Juuri silloin sisään pyrähtää Irina Nurmi, toinen Smooth it -yrittäjistä. Minulla on vain yksi kysymys, mistä tämä kaikki on saanut alkunsa?

“Olin Citymarketissa töissä palvelutiskin keittiössä, missä myydään salaatteja, patonkeja ja muuta take away -ruokaa. Mä ite kannoin aina banaanit, soijajogurtit ja hedelmät mukana, ja mulla meni puolet tauosta siihen, kun pilkoin niitä taukohuoneessa. Aloin miettiä, että vitsi olisi siistiä, jos sen saisi kaupasta valmiina. Jos olisi oma sellainen välipalapiste, mistä saisi vähän samaan tyyliin, kun siitä missä mä olin töissä valmisruokaa, mutta tollasta kevyempää.”

smooth-it-valmis-4

Palvelutiskin jälkeen Irina siirtyi samassa Citymarketissa hedelmä ja vihannes osastolle töihin ja oivalsi siellä työskennellessään myös jotakin ratkaisevaa. Kaupan hyllylle jäi välillä syöntikypsiä hedelmiä, joita kukaan ei ostanut, sillä yleensä ihmiset valitsevat hiukan raaoilta näyttävät hedelmät mieluummin ja kypsyttävät ne kotona.

“Siitä tuli mieleen, että minkä takia niitä ei hyödynnetä. Mä tutustuin Linaan (Lina Toivonen), ketä oli mun työkaveri, nykyinen yhtiökumppani. Me yhdessä mietittiin, että mitä tälle asialle voisi tehdä. Me mentiin kauppiaan huoneeseen sanomaan, että meidän mielestä tää asia ei toimi. Me ei haluta heittää yhtään hedelmää enää hukkaan. Kauppias sanoi silloin, että hyvä idea, mutta miettikää vähän lisää.”

Irina opiskelee mainontaa ja markkinointia ja yhtiökumppani Lina muotoilua. Juuri samoihin aikoihin heillä molemmilla piti olla omia projektiopintoja koulussa.

“Me päätettiin tehdä yhdessä sellainen palvelumuotoilu projekti, missä me kehitettiin se välipalapiste sinne kaupan sisälle.”

Irina ja Lina valmistelivat powerpoint esityksen aiheesta, veivät sen kauppiaalle ja sanoivat, että nyt ollaan mietitty tätä. Suunnitteluun ja valmisteluun kului noin puolitoista vuotta.

“Välillä unohti, että tekee kouluprojektia tai että olisi töissä, koska ei missään kohtaa ajatellut, että tästä pitäisi saada jotain palkkaa. Me tehtiin sitä, koska se oli niin kiinnostavaa ja lähellä omaa sydäntä. Me esiteltiin idea kauppiaalle, ja hän oli hetken hiljaa. Me kysyttiin, että no, mitä mieltä sä olet, ja hän sanoi vaan, että tämä täytyy ehdottomasti toteuttaa. Me ei oltu ajateltu tietenkään, että lähdetään yrittäjiksi, se oli vaan siisti kouluprojekti, joka toteutui kauppiaan innoittamana. Molemmat pohti yön yli, että voidaanko me lähteä yrittäjiksi. Seuraavaan aamuna mentiin kauppiaan luo ja sanottiin, että kyllä me halutaan toteuttaa tämä.”

Loppujen lopuksi tästä päätöksestä kului yli vuosi aikaa siihen hetkeen, kun piste oikeasti tuli kaavaillulle paikalleen, koska ensin piti hoitaa luvat ja muut muodollisuudet kuntoon.

Smooth it brändin taustalla on paljon omiin kokemuksiin perustuvia havaintoja, joista idea on lähtenyt kasvamaan. Idea onkin hyvin pitkälle mietitty. Olen juuri ehtinyt muodostaa päässäni kysymyksen koskien smoothiebaarien yleisyyttä, kun Irina mainitsee, että hän oli itsekin ajatellut sitä ja kertoo miten ne eivät tyydyttäneet häntä valikoimalla, jossa joutui valitsemaan valmiista vaihtoehdoista. Siksi Smooth it onkin toisenlainen.

“Tää konsepti syntyi siitä, että saa itse rakentaa omaan ruokavalioon sopivan smoothien. Saat itse valita pohjan eka, löytyy soijamaitoa, kookosmaitoa ja tuorepuristettuja mehuja. On tietyt perusmaut, mutta on myös valinnanvaraa ja valikoimat vaihtuu koko ajan.”

smooth-it-valmis-6

Sesongin seuraaminen on myös tärkeä osa Irinan ja Linan bisneksen ideologiaa. Joka kuukausi on tarjolla vaihtuva sesonkismoothie, missä ainekset ovat sesongin parhaita hedelmiä. Hedelmät maistuvat paremmilta silloin, kun ne ovat sesongissa ja sesonkihedelmien käyttäminen on myös huomattavasti ekologisempaa. Ekologisuutta toteutetaan Smooth it:ssä monella tapaa, hävikkiä minimoimalla, sesonkia seuraamalla ja välttämällä turhaa kuljetusta.

“Me säästetään kuljetuksissa ja se on paljon ekologisempaa, kun tehdään melkein kaikki tavaratilaukset Citymarketin kanssa yhdessä. Kauppa, missä me ollaan on edelläkävijä, niillä on paljon paikallisia tavarantoimittajia, mikä on se meidän juttu myös. Me suositaan mahdollisimman paljon kotimaista, mutta hedelmissä on tietenkin se vaikeus, kun ne ei täällä Suomessa vielä toistaiseksi kasva, mutta sen takia mennään sesongin mukaan.”

Smooth it yrittäjät ovat ravintotietoisia ja sen kyllä huomaa. Yrittäjät haluavatkin tietää täsmälleen, mistä smoothieihin käytettävät raaka-aineet tulevat. Irina sanoo, että keinotekoisuuden maistaa kyllä, kun taas luontainen on aidosti hyvää. Hän täsmentää myös, että ei usko terveysvaikutuksiin ennen kuin on itse kokeillut. Hän onkin kokeillut paljon, ja siksi tietoisuutta ravinnosta välitetään työntekijöille ja tietenkin asiakkaille.

Huomaamme, että keskustelumme on venynyt pitkäksi, kun digitoimiston pojat putkahtavat seinän takana olevasta tilasta ja kertovat olevansa lähdössä kotiin. Puhe kääntyy Kallion POP UP:iin, miten sitten Turun Citymarketista on päädytty tänne?

“Tämä on meidän opinnäytetyö. Opinnäytetyön aiheena on, että miten brändätä konseptimme eri ympäristöön, kaupasta kivijalkaan. ”

“Tosi positiivista palautetta on tullut”, Julia arvioi päivän tuloksia.

Pop up laitettiin pystyyn eilen ja kuulemma väkeä on ehtinyt käydä jo kiitettävissä määrin. En siis ole ainoa kalliolainen, jonka uteliaisuus on herännyt uuden smoothiebaarin ilmestyessä tyhjästä.

Irina kertoo miten kohtalokkaasti mahdollisuus tästä tilasta ilmestyi, kun he juttelivat tutun digitoimiston Stoked Oy:n poikien kanssa halustaan laajentaa Helsinkiin, ja mainostoimiston tiloissa sattui olemaan käyttämättömiä neliöitä tarjolla. Tilaisuuteen piti empimättä tarttua. Pop up oli Irinan mukaan paras tapa testata kysyntä.

“Me ollaan kuitenkin nuoria, niin meitä pelottaisi perustaa suoraan tänne piste ilman mitään kokemusta”, hän nauraa.

Kivijalkakaupan perustaminen tuskin olisikaan helppoa. Saamani vaikutelma on kuitenkin vakuuttanut ainakin minut siitä, että jos yhtään asuinaluettani tunnen, niin tällainen paikka keräisi kyllä suosiota tuossa tuokiossa. Miltä täällä olo on tuntunut?

“Mä oon ihan kun kotonani täällä. Pelkäsin, että kukaan ei löydä tänne, mutta tosi moni pysähtyy katsomaan, ja on tullut sitten sisälle kysymään, että mikäs tää juttu on. Me laitettiin noihin flaikkuihin -10% siihen taakse ihan sen takia, ettei menisi siihen lähimpään roskikseen niin helposti”, Irina hymyilee.

Julia on samoilla linjoilla.

“Tunnit menee niin nopeasti, että jossain vaiheessa vaan huomaa, ettei oo kattonu viiteen tuntiin kelloa.”

Näiden naisten seurassa tulee itsekin iloiseksi. Olen erittäin tyytyväinen siihen, että minulle esiteltiin inkiväärishotti, kahvin varma korvaaja.

Minulla on kokemusta lähinnä tequila shoteista ja ainakin niitä juotaessa tapa, jolla shotin juo on ratkaisevan tärkeä osa koko toimitusta. Näissä terveellisemmissä vaihtoehdoissa tavan voi kuulemma itse päättää, mutta inkiväärin tiukan polttavan olemuksen vuoksi kerralla kumoaminen on suositeltavaa. Ensin kippistämme ja sitten kumoamme. Inkiväärin läsnäolo on tosiaan ravisteleva, muistuttaa hiukan samankaltaisia kokemuksiani wasabi-tahnan kanssa. Kudokset kurkkua myöten tuntevat poltteen ja tietynlainen virkeys leviää suun hermoista mielen liepeille asti. Irina kertoo korvanneensa kahvin välillä näillä shoteilla ja Julia on myös huomannut sen piristävän vaikutuksen.

smooth-it-valmis-3

Inkiväärishotin virkistämänä päädyn vielä tiedustelemaan, miten Julia on tullut Linan ja Irinan remmiin mukaan, ja päädymme keskustelemaan työntekijöiden rekrytoimisesta, johon Smooth it -pioneereilla on toki aivan omanlainen kaavansa.

“Meidän olisi tarkoitus alkuvuodesta lähteä hakemaan motivoituneita franchaising-yrittäjiä täältä Helsingistä. Me halutaan rekrytointiin panostaa paljon. Työntekijän ei ole tarvinnut ikinä tehdä smoothieita, koska asenne on se tärkein.”

Julia tuli mukaan toimintaan tavallaan onnekkaan sattumuksen kautta, kun Lina ja Irina olivat lähdössä kisamatkalle ulkomaille ja vaihtoehtoina oli jättää kilpailu väliin tai hankkia työntekijä. Samanhenkinen Julia löytyi Turun bisnesakatemiasta.

“Mä opiskelen yrittäjyyttä bisnesakatemiassa. Tämä on tosi kivaa kun te ootte ottaneet mut mukaan tähän, että mä pääsen näkee tätä yrittäjyyttä näin läheltä ja saan mun opintoja suoritettua tätä kautta. Se, että mä pääsin tänne mukaan, niin on ihan huikee mahdollisuus, te ootte niin inspiroivia.”

Irina on näistä sanoista silminnähden iloinen.

“Ihana kuulla. Mun unelma on, että meillä olisi joskus franchaising-yrittäjiä paljon. Tykkään coachata ihmisiä. Citymarketin kauppias Hannu Aaltonen oli meidän mentori koko ajan ja kannusti meitä. Me halutaan antaa paljon vastuuta, että saa tuottaa mahdollisimman paljon omia ideoita, mutta kuitenkin arvot pitää olla ne mitä me vaaditaan.”

Silloin tapahtuu se, mitä olemme kaikki salaa odottaneet, ovi käy ja sisään astuu uusi asiakas. Julia ja Irina ovat palveluvalmiina jo ovella, yhtä hymyä molemmat.

 

smooth-it-valmis-7

Pop up on auki 18.11-26.11.16 ja koordinaatit & muuta hyödyllistä löytyy facebook-tapahtumasta

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s